Sidevisninger i alt

lørdag den 8. februar 2014

Så røg jeg med på det betonhalløj.....

Så har Frk. Bitsch også prøvet at lave ting i beton. Det er ret sjovt og billigt. Jeg har købt en pose med 25 kg cement i Jem & Fix for ca 35,- kr. Dertil skal der bruges lidt sand og vand. Nemt og billigt at lave krukker, fade, æg m.m. af.

Startede med at købe en bakke æg, hvor jeg prikkede et lille hul i siden på ægget. Knækkede så lidt efter lidt mere skal af med fingerne - til hullet var ca. 2 cm i diameter. Rystede blommen og det hvide ud, for derefter lige at skylle ægget. Nu var støbeformen klar.

Betonblanding: 1 del cement + 3 dele sand + vand efter behov. Det kommer an på, hvor tyk man vil have det.

Jeg valgte at lave det meget tyndt, da jeg skulle hælde det i ægget gennem det lille hul.

 
Næste gang jeg skal lave æg, skal jeg huske at efterfylde. Jeg tænkte ikke lige over, at når de står og tørrer, falder de lidt sammen (luftbobler forsvinder og cementen "sætter" sig) og derved får man ikke den runding, som ægget skal have hele vejen rundt.

 
Det er en lille smule hårdt, at "pille" ægget. Det er rart med en halvlang tommelfinger negel, der lige kan vippe skalen af.
Jeg tog skalen af inden, at ægget var helt gennemtørt. Det tager for lang tid, for "at det fugtige" skal forsvinde, da det ikke kan komme ud gennem skalen. Nu ligger de og tørrer helt op, indtil de bliver lysegrå.

 
Her ses det tydeligt at der mangler noget......

 
.............men når ægget vendes om, ses det ikke og ægget ligger faktisk fast - det ruller ikke rundt.
 
#betonæg
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar